heartburnNora Ephront mi főleg rendező-forgatókönyv íróként ismertük. Elvégre az ő nevéhez fűződik A Harry és Sally, a Szerelem hullámhosszán, A segítség, Karácsony! és a Szerelem hálójában című filmek is. De írt ő rendszeresen cikkeket, esszéket, egyik válogatása még magyarul is megjelent (Sirámok a nyakamról és más hervasztó történetek). Az egyik legsikeresebb regénye, amiből aztán Mike Nicholls forgatott még filmet 1986-ban Meryl Streep és Jack Nicholson főszereplésével a Heartburn. Magyarul Féltékenység a címe és néha még el lehet kapni mindenféle tévé adókon.

Mindig is kíváncsi voltam a regényére, főleg azok után, hogy Amy Poehler állandóan emlegette a könyvében, mint afféle segéd anyagot, amit kitett maga mellé, hogy inspirálódjon, de valahányszor beleolvasott, csak kisebbségi érzése támadt, hogy Ephron mennyivel jobb író, s ő sose érhet a nyomába. Úgyhogy felkerült a regény az idei Várólista csökkentős kihívásra és sikerült sort is kerítenem rá. A Heartburn egyébként valamennyire önéletrajzi ihletettségű, mert Ephron a 70-es években Carl Bernstein felesége volt (aki anno Bob Woodwarddal felfejtette a Watergate botrányt, lásd még Az elnök embereit), akitől elvált, s utána megírta ezt a regényt. Főhősünk Rachel okos, szellemes, gasztronómiában mozog (szakácskönyveket ír és tévéműsora van) és egy politikai újságíró felesége. Már a második gyereküket várja, amikor rájön, hogy a férje megcsalja, úgyhogy a regény arról szól, hogy bomlik fel a házassága. Mert persze megpróbálja visszafejteni a dolgokat, hogy hol romolhatott el a kapcsolatuk és ő miért nem vette észre. Mert persze Rachel mint sokan mások magát hibáztatja, holott az olvasó számára azért az is eléggé világos, hogy Mark, a férj egy nagy pöcsfej (állítólag Bernstein be is akarta perelni Ephront a regény megjelenése után). Ki kell találnia, hogy akkor most mi lesz: kivár, vagy tovább lép? Harcol a férjéért, vagy feladja. Ami szerintem nagyon érezhető, hogy ez a regény fájdalomból született. Az író megpróbálja szarkazmus mögé bújtatni, hogy mennyire megviselték a történtek, de igazán az jön át, hogy Rachel hatalmasat csalódott és ez a csalódás lealacsonyítja, elkövet dolgokat, amikről korábban úgy gondolta, csak más kétségbeesett emberek tesznek. De aztán összeszedi magát és meghozza a maga döntését, s egyenes derékkal tud kilépni a kapcsolatból. A könyv tanulsága, hogy ne haragíts magadra egy újságírót, hacsak nem akarod a történetedet írásban látni.

Ami mondjuk nem jött át annyira, az Ephron humora: az elején még voltak benne ironikus részek, később azonban a keserűség átvette az irányítást. A regény felépítését nézve is hagy maga után kívánnivalókat de ezt egyértelműen annak tudom be, hogy a szerző tényleg szívéből írta meg. Illetve hogy Ephron sokkal jobban dolgozik esszéíróként vagy forgatókönyveken, s ez a regény műfaj bár jó ötletnek tűnt, annyira nem jött be. Mert néhol szétesik a történet és bár szerettem Rachel hangját, visszatekintve a történetre azért hatalmas lyukak vannak benne. Rachel és Mark is kiváló mesélői vénával rendelkeznek, az epizódok a Heartburnben nagyon találóak, de mozaikok maradnak és hiányzik még valami ahhoz, hogy igazán zökkenésmentes legyen az olvasmányélmény.

Egyébként még nagyon érdekes a 70-es évek felső középosztályának kirajzolódó portréja, hogy ebben az időben az értelmiségi réteg hogyan viselkedett, miképp éltek a házaspárok, akik irányították Washingtont és New Yorkot. Mennyire fontos volt már akkoriban is a gasztronómia, a kultúra, na meg a politika és ezek hogyan fonódtak egymásba. Mennyire nehezen illeszkedett be a tősgyökeres New York-i zsidó lány a Washingtoni intellektuális életbe, de a szerelemért sok mindenre hajlandó volt. Aztán ott van még az is, hogy a nőknek mennyire kiszolgáltatott a helyzetük, mintha minden házasságnak már eleve meg lenne írva a befejezése: szerelem, gyerek aztán minden megváltozik és rád hárul a felelősség és a lelki teher is, s vagy kivárod, hogy elmúljon a viszketés, de mindig benned maradjon a tüske, vagy ha megengedheted magadnak, vagy elég erős vagy, akkor tovább lépsz.
Úgyhogy ez az a regény, ami érdekes és elgondolkodtató, nagyon oda tud mutatni még ma is dolgokra, hiába a 70-es évekről szól, van ami azóta se sokat változott, de vannak hibái, főleg ami a stílusát illeti, valahogy nem lett belőle kerek egész. Függetlenül attól, hogy van eleje és vége, a közepében kicsit szétszaladtak a dolgok. Ennek ellenére örültem, hogy elolvastam és a tartalma, meg Nora Rachel alakja és mesélőkéje miatt fontos olvasmánynak gondolom.

 Kiadó: Vintage Books
Megjelenés: 2011 (1983)
Terjedelem: 192 p.
ISBN: 9780307797902
Honnan: Vásárlás, saját példány, e-book

Buy This Book from Book Depository, Free Delivery World Wide

3 Stars
Oszd meg!