Jan 122018

Az úgy volt, hogy én megpróbáltam ellenállni, de tényleg annak, hogy rajongjak a Hamilton musical-ért. De miután ha Bridge fangirl módja a hetedik sebességre kapcsol, bele szoktam kukkantani a dolgokba amik foglalkoztatják, ráadásul 2016 elején mindenütt Lin Manuel Miranda nevébe botlottam, tehát megadtam magam és meghallgattam a musicalt és aztán hónapokig nálam se nagyon ment más.

Így jutottunk el addig, hogy készítsünk egy podcast adást is még 2016 tavaszán, ami itt meghallgatható:

Már az adásra felkészülve is rengeteg mindent összeolvastam a darab színpadra állításáról és végignéztem a Genius-on is a dalszövegek magyarázatát, amiket a rajongók mellett maga a szerző, Lin-Manuel Miranda is kiegészített. Sőt az előadásról készült könyvvel, a Hamilton: The Revolution-nal is szemeztem, de még mindig elég drága volt, úgyhogy végül az Audible verzió mellett döntöttem és meghallgattam a forradalmat.

Jeremy McCarter összeszedte és nyomon követte, hogyan jutott el Hamilton, a musical a színpadra és hogy definiálta újra a zenés darabokat, döntögetett tabukat és emelt be olyan dolgokat a színpadi világba, amitől eddig még a Broadway-en is távol tartották magukat az emberek. Mivel az újságíró szinte a kezdetektől jelen volt lépésről lépésre bemutatja, hogyan készültek a dalok, hol mit adott hozzá a rendező, a koreográfus, hogy jött össze a szereplőgárda stb. Szóval egyrészt a színpadi mű születésének lehetünk a tanúi, ami igazán érdekes és rengeteg új infóval szolgált, legalábbis nekem, mint nem bennfentesnek, az amerikai színpadi világról. Másrészt a könyvhöz jár egy melléklet a librettóval és Lin Manuel Miranda jegyzeteivel, s tényleg voltak olyan dolgok amiket hozzáfűzött, amelyeket máshol még nem lehetett hallani. De nem csak a musicalről, hanem magáról Hamiltonról is szól a könyv és elmagyarázza az Amerikai Egyesült Államok kialakulását és az első éveket, amikor az alapító atyák megpróbálták gatyába rázni ezt a friss államot. Úgyhogy egy kicsit történelmi lecke is.

Persze így a nagy siker és elismerés után úgy tűnhet, hogy minden ment mint a karikacsapás, mert megtalálták a kiváló szereplőgárdát és majd mindenki aki először találkozott a koncepcióval és hallgatta Miranda első szövegeit azonnal melléjük állt és teljes mellszélességgel segített, de tuti nem volt azért ennyire egyszerű a menet. A sikeres premiert azért hat év kemény munka előzte meg, jó pár tévút és az elbeszélések alapján az utolsó, de tényleg az utolsó pillanatig csiszolták a dalokat, a beállásokat sőt még később is kerültek be improvizált részek és hát minden este, minden előadás  kicsit más. A sikeres eredeti szereplőgárda közben persze nagyjából lecserélődött és Hamilton már nem csak New Yorkban, de Chicago-ban, Los Angelesben és december óta Londonban is látható. Mint annyi híres musical esetében itt is rengeteg minden meg van előre szabva, úgyhogy valójában szinte bárhol a világon az eredeti színpadi változatot láthatjuk, még ami a díszleteket, jelmezeket és a koreográfiát is illeti, ha pedig Lin-Manuelt, Leslie-t, Philippát, Renee-t, Christ, Daveed-et és társaikat akarjuk hallgatni, ott van a soundtrack.

S persze már megint nem egyszer elhomályosodott a szemem, mert igenis voltak megható és szívet tépő jelenetek és események ebben az utazásban, Ron Chernow jó vastag és alapos Hamilton életrajzától a Tony- Grammy- és Pulitzer-díjas musicalig amit úgy tűnik nem tudok megunni. Rongyosra hallgattam az albumot, elolvastam már egy csomó mindent róla, megnéztem interjúkat a mögötte álló kreatívokkal, volt egy PBS dokumentumfilm is, ami nagyjából arról szólt, amiről a könyv és igazából még mindig nem unom a dolgot. Sőt azt hiszem továbbra is a várólistámon tartom a papírváltozatát ennek a kötetnek, mert jó-jó, hogy most már tudom mi van benne, de azért ezt lapozgatni még több képpel, mint amit a hangos változathoz mellékeltek egészen más élmény lehet. Úgyhogy ezért vontam le a 2 csillagot, mert belátható: ez igazán inkább kézbe való kötet, mert miközben olvasgatom, hallgathatom mellette a musical-t, ami hangoskönyvnél totál lehetetlen 🙂

S igen, van jegyünk is tavaszra egy előadásra Londonba, úgyhogy a színpadon is látni fogom (s valószínűleg az időpont közeledtével megnő majd a Hamilton content a környékemen:). Aztán majd ha kijön pár év múlva az eredeti színpadi felvétel (mert azért készítettek belőle egyet, de az majd csak x év múlva kerül nyilvánosságra), azt is meg fogom nézni, sokszor.

Mi ebből a tanulság? Hogy én is tudok rajongani, még ha nem is annyira nyilvánvalóan, csak úgy visszafogottan, négy fal között csinálom 🙂

Örülök, hogy meghallgattam ezt a könyvet, szerintem nekünk külön pikantéria, hogy Mariska Hargitay olvassa fel, de a Hamilton-étvágyam továbbra se csillapodott. Aki pedig még mindig nem tudja, mi ez az egész, hallgassa meg a zenéket és aztán elválik, hogy beszippantja-e a hip-hop musical, vagy hidegen hagyja ez az egész mánia.

Kiadó: Hachette Audio
Megjelenés: 2016
ASIN: B01B8IRWLW
Honnan: Vásárlás, saját példány

Oszd meg!

Write a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *